Luciatåg på jobbet och snö i Skåne

Idag är det luciatåg på jobbet. Det skall bli fint att se. Förra året var jag med och gick och sjöng/skrålade så det skall bli trevligt att sitta på den andra sidan nu =)

Igår var det  det stora julbaket som stod på schemat. Totalt tio sorter blev det som jag och svägerskan gjorde. Följande blev det

  • Vitchoklad och lime kola
  • Vanliga knäck (tror de tyvärr blev lite hårda)
  • Apelsin och pistage knäcke
  • Vaniljkola
  • Mozart kulor
  • Pepparkakstryffel
  • Kardemummatryffel
  • Vitchoklad och pistage tryffel
  • Rocky road
  • Wiener nougat

Baket blev inte riktigt som jag hade tänkt men det kan det inte alltid bli. Pepparkaks och kardemumma tryffeln ser lika dan ut så den kommer man inte veta vilken sort man äter av förrän man sätter tänderna i den. Knäcken blev nog lite hårda (det lät som det när lillebror satte tänderna i dem). Det fanns bara ett paket nougat i affären så det användes i Mozartkulorna till Wienernougaten försökte jag göra egen nougat. Har ingen aning om jag lyckades eller om det blev mög av det. Men det märker vi på julafton. Svägerskan C var med och hjälpte till. Det var trevligt. Skall göra en liten burk åt henne som jag skall be mor ta med hem till henne.

Men så var det ju även en liten notis om snö i min rubrik. När jag cyklad hem från att ha handlat till hela kalaset så snöade det. Bara lite lite men det var snö i allfall. Sen slutade det för att på kvällen börja igen. I morse när vi vaknade så var det faktiskt lite vitt på marken. Det är inte ofta det är vitt så här tidigt på säsongen här i Skåne. Normalt så brukar det komma lite efter jul som singlar ner på morgonen och är slask lagom till lunch.

Igår när jag ändå var i affären så passade jag på att skicka mitt första hemlispaket. Jag är nu spänd på att se vad mottagaren tycker om det. Jag har redan tittat i hennes blogg för att se om det har kommit upp något (även om jag vet att det inte har lämnat posten än och är hos henne först i morgon). Hoppas att jag har slagit huvudet på en spik och prickat rätt på innehållet. Jag har läst i hennes blogg att hennes stickmarkörer har en förmåga att försvinna. Tar det som ett omen att jag borde sätta mig ner och göra ett par. Behöver ett par nya till mig själv med. Det är alltid bra att ha ett lager hemma.


Kommentarer
Postat av: Mor

Knäck blir sällan för hård. Den mjuknar efter en stund i munnen.

2009-12-14 @ 11:28:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0