SYTYCK utmanings resumé



”Din utmaning blir att dansa BROADWAY STYLE!

Då ska vi se vad du är för en… Möbius, sockar och missnöje med
kollektivtrafiken. Och jag log stort över formuleringen om att du Inte
Ville Missa att anmäla dig till det här! Härlig inställning! Det var
inte så många bilder på din sida, men jag letade reda på din ravelry
och bläddrar lite bland dina projekt och tänker så här: Du stickar i
många olika färger, men helst med en tråd i taget. Jag känner igen
mig! Men så lärde jag mig greppet och upptäckte att jag letade
inspiration och projekt i helt nya hörn av stickvärlden! Nu är det min
förhoppning även för dig! Bland alla världens färger, motiv och
tekniker vill jag se dig greppa två trådar i taget i ett projekt som
är precis så stort eller litet du vill!”


Detta var den utmaningen som jag fick av VisaLisa i min SYTYCK utmaning. Eftersom jag i stort sett bara stickar strumpor så beslöt jag mig för att fortsätta i min anmälda kategori (Quickstep) och därpå applicera min utmaning, det vill säga Brodway Style. Efter en hel del letande i mina böcker så föll polletten ner. Jag skall sticka Nordish Inspirieret socks från Socken aus die Welt. Jättefina strumpor men de kräver sitt lugn.

 

En av de främsta orsakerna till att jag valde just att sticka strumpor är att dels stickar bara strumpor och dels att jag ansåg att det var ett lagom stort projekt. Jag satte som personligt mål att strumpa nummer 1 skulle vara färdigstickad innan jul och det fixade jag. Ett kort ögonblick var jag inne på att sticka en sjal men det projekt lade jag ner ganska snabbt då jag dels inte är någon van sjalanvändare och dels ville ha ett litet mindre och mer greppbart projekt. 

Fast om sanningen skall fram så har jag faktiskt stickat med två färger tidigare och det är mina vantar (där jag tappade den ena precis innan jul och hade turen att hitta den dagen efter). Men det var ju då en parantes.

Tillbaka då till strumpan. Efter att ha fått hjälp av mor att bestämma vilket mönster jag skulle sticka så var det då dags att välja vilket garn och färg jag skulle använda mig av. Alltid lika problematiskt att välja. Efter att ha läst och jämfört antalet meter i nystanen med mönstret så resulterade det i att det blev ett par vita strumpor med lila fåglar på. Sen så var det dags för mig att sätta igång med stickandet.



Den först biten gick bra. Att fixa tårna var inga problem eftersom jag redan tidigare provat på att sticka shortrow tår. Sedan var det den svåra biten det vill säga att blanda in färg nummer två. Trots att jag höll tungan rätt i mun så blev det fel på undersidan =( Så då var det bara att repa upp och börja om. Sedan flöt sticket på sakta men säkert gick det uppåt. Några småfel hittades längs vägen men det är smällar man får ta. Jag är så nöjd med strumpan. När jag kom till hälen så var det bara att sticka på på den. Enkelt och lätt att bara hålla reda på en färg och en tråd =)



Efter hälen så kom då skaftet eftersom strumpan stickades från tån och uppåt. Att sticka skaftet var en riktig fröjd då den bara bestod av mönstret på undersidan av foten. Det vill säga ett enkelt mönster bestående av 10 maskor och fem varv. Och då jag gjort det mönster under hela foten så gick det snabbt och enkelt. Skaftet gjorde jag en repetition längre än vad det skulle vara egentligen eftersom jag tycket att det blev lite väl kort (jag brukar använda mig av korta strumpor normalt sett). Spänningen var på topp huruvida garnet skulle räcka (det vill säga om jag skulle ha använt mer eller mindre än halva nystat). Efter att ha avmaskat strumpa nummer 1 så vägde jag resterande nystanet och de hade då en vikt på 25,5 gram vilket innebär att det bör finnas garn tillräckligt till strumpa nummer 2. 

Tack VisaLisa för en kul och rolig utmaning. Jag har fått mersmak för att sticka med fler än en färg och kommer definitivt att göra om det (måste bara få klart strumpa två först). Jag har under utmaningen hittat många nya intressanta mönster som jag vill sticka och listan på ravelry blir bara längre och längre hela tiden =)

Jag försökte mig även på en liten bebis tröja men jag gav snabbt upp det projektet då jag inte gillade att kanten nertill rullade sig. Jag kan definitivt tänka mig att sticka den tröjan igen men skall då se till att jag gör en resår eller mosskant så den inte rullar sig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0