Det projekt som jag är mest stolt över.

Det är snart dags för stickfest i väst, även kallad SIV. Jag skulle hemskt gärna åkt på det men det är inte alltid som det går som man vill. På deras blogg läste jag för ett tag sedan om att man kunde tävla om vinster från deras sponsorer genom att skicka ett mail till dem med en bild på ett projekt som man är stolt över samt en beskrivning över varför man är stolt över just detta projekt. Då tävlingen är slut nu så lägger jag upp mitt tävlingsbidrag här med bild och motivering.



Det projekt som jag är mest stolt över att jag har gjort är min rosa spetssjal som jag gjorde 2009. Jag tror det var 2007 om jag såg sjalen på en blogg, vems blogg det var kommer jag tyvärr inte ihåg idag. Då jag blev så störtförälskad i sjalen frågade jag vad det var för mönster och fick då veta att det var Super Spiral Shawl av Meg Swanson och att mönstret fanns i boken A gathering of lace. Jag beställde boken och fick hem den. Läste igenom mönstret men förstod inte hur jag skulle göra.

Jag la undan mönstret och efter ett par veckor läste jag igenom det igen men förstod fortfarande inte hur jag skulle göra. I december 2008 var det julmarknad i Hässleholm som jag åkte till och där hittade jag det perfekta garnet till min sjal. Glad i hågen gick jag hem och tog fram mönstret men till min besvikelse förstod jag fortfarande inte hur jag skulle göra, och så pågick det tills en dag. I november 2009 när jag läste mönstret konstaterade jag att det stod ju precis hur jag skulle göra. Vad det var jag tidigare inte hade förstått förstod jag inte för det var ju så tydligt. Så jag la upp sjalen och stickade på. När det var dags för bården konstaterade jag att jag inte var riktigt förtjust i orginalbården på sjalen. Jag letade och hittade den för mig perfekta avslutningen på sjalen och stickade på den. När sjalen var klar mätte den ca 1,5 meter i diameter och av mina 3 hg garn jag hade från början återstod det ca 5 gram så det var maximalt utnyttjat.

Så när jag äntligen kom på hur man skulle sticka sjalen så tog det bara en månad för mig att färdigställa den och sedan dess är den flitigt använd både till vardag och till fest.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0