Hemma igen från Stickfest i Väst 2010

Nu så var man då hemma igen efter stickfesten. Det var som vanligt en trevlig upplevelse. Eller rättare sagt årets och förra årets stickfester har varit skoj. Det började med att jag tog tåget kl 11 från Kävlinge. I Landskrona hoppade mamma och Annicka på tåget. I Helsingborg tog vi en tur in på pressbyrån och även Espressohouse. Vår fjärde deltagare, Lena, mötte upp oss här. När klockan var 12. 25 skulle tåget avgå norrut men så blev det inte först 12.40 lämnade vi Helsingborg. På tåget upp åt vi lunch och stickade. Jag satt upp som mål för helgen att jag skulle sticka färdigt prinsens strumpor. Strax innan tre var vi framme i Göteborg. Då började helgens största problem, fixa bussbiljetter. Ett jätteskumt system har de där man inte kan använda kontanter, man måste stämpla både när man hoppar på bussen OCH när man hoppar av. Efter en tur med bussen, en bilfärga, en liten promenad, en passagerare färga och sedan ytterligare en promenad var vi framme på Västerhav på Grötö. Där fick vi nyckeln till vårt hus och gick in för att fixa till det. Efter en liten ommöblering så blev rummet bra till oss fyra. När vi var hemmastadgade i stugan gick vi in till matsalen. Där hälsade vi på folk och satte oss till att sticka, trevligt. Vid 18.30 promenerade vi upp till torget där Kaffe Fassett hade ett mycket intressant föredrag. Efter föredraget var det middag och sedan var vi med i garnlotteriet. Jag vann inget men de andra i stugan gjorde fast jag fick mammas vinst så jag vann ju ändå på sätt och vis =) Sedan gick vi och la oss. Vi missade att det var KnitQuiz på kvällen vi trodde inte det skulle vara för klockan var så mycket men vi över lever i alla fall =)

 

På lördagen var jag och Charlotte ute och sprang en runda det gick på stigar, över klippor och stränder. Vi var ute i 30 minuter även om det kändes längre. Vädret var inte det optimala eftersom det regnade men det var så skönt. En bra start på dagen. Efter löpningen blev det frukost och när den var avklarad var det dags för helgens första workshop Spinna garn på slända. Jag har provat det en gång tidigare och trodde jag gjorde fel men det tror jag inte jag gjorde. Det är bara för mig till att fortsätta öva så skall det nog gå vägen. Jag införskaffade även lite ull i roliga färger att ha som morot för när jag kan klara av det som medföljde i kittet så tar jag sedan det färgglada. Men det blev i alla fall lite tvåtrådigt garn. Vet dock inte vad jag skall ha det till men det fixar sig alltid. Sedan var det då lunch. Under lunchen passade jag på att ta en tur på torget och med hem följde 4 nystan strumpgarn i fina färger. Strumpgarn kan man ju inte få för mycket av, eller :P

 

Eftermiddagen gick i dansens tecken. Jag var på SYTYCK2 med VisaLisa. Jag hade då anmält mig i QuickStep – strumpstickning. Det började med att vi fick dra vars ett kort med en dans på och jag fick Brodway, har jag för mig, jag skulle i alla fall sticka med mer än en färg samtidigt så det var bara till att sätta igång med en färg till. Sedan roterade stickningarna runt bordet och alla, nästa, fick sticka på allas projekt. Det var kul att få prova på lite olika varianter och tänk så olika man stickar även när man stickar samma sak. Men det är skoj =) Vissa valde att repa upp det som stickades under workshopen medan jag valde att behålla det som det var. Det var ju trots allt bara vardagsstrupor som nu blev lite roligare med lite färgfläckar i annan grön färg =) På kvällen var det dags för KnitBatle det vill säga snabbaste stickerskan på Stickfest i Väst. Jag är inte någon snabbstickare men alla fick pris =) jag borde ha kommit på ungefär 30 plats mamma kom på en plats efter mig. Jag vann ett kit från Deisy Design med lingarn och mönster på en kofta från Marks och Katten. Mamma van Debbie Bliss eco cotton garn och mönster till det. Jag konstaterade att jag inte kommer att sticka den koftan även om färgen på garnet var underbart så jag bytte med mamma och jag tror att vi båda blev tillfredställda av bytet.

 

Söndagen tog jag och mamma en tur runt ön. Det var i grunden samma runda som jag tog med Charlotte på lördagen men vi fortsatte en bit till och tog den lite längre. Sedan blev det frukost. Innan workshopen tog vi oss en tur på torget. Där köpte jag en garngömma i knalligt gult av Stickfrossa samt sjalgarn i Ingridshörna. Vad det var för material har jag i nuläget glömt men på den ena rullen var det 1150 meter och på den andre 500, har jag för mig måste kollas upp, (tog två av den) så till påsk skall jag och mor läsa stickböcker och leta sjalbeskrivningar. Sedan gick vi till vår workshop. Det var tvåändsstickning med skärgårstur. Jag kom fint in i tvåändsstickningens upplägg medan stickandet tog betydligt längre tid. När vi var ungefär halvvägs så fick vi en redogörelse för hur Öckerö kommun såg ut och hade sett ut och hur livet på öarna hade varit och är. Det är sådant som är intressant och som man inte vet mycket om. Tillbaka på fastlandet igen blev det lunch och sedan mer shopping. Jag införskaffade ytterligare 750 meter sjalgarn och mamma mönster och garn till en linkofta. Efter shoppingturen satte vi oss ner och stickade på torget tills det var dags att åka hem. Vi var tidiga på Göteborgs Central så vi satte oss på ett fik och åt middag och stickade. Det var en del folk som i princip stannade och tittade där vi satt 5 stycken på rad och stickade =) På tåget så blev det ytterligare mer stickat. Jag hade spanat in i tidtabellen att jag skulle ha 5 minuter byte i Helsingborg men så blev det inte. Vårt tåg var 6 minuter sent så jag missade det trots bra info från tågvärdarna. Men man kan inte hinna med allt. Lillebror hämtade mig, mamma och Annicka medans Lenas man hämtade henne. Det blev en fullpackad bil till Kävlinge där jag blev avsläppt. Hemma visade jag helgens förvärv för prinsen. Sedan satt vi en stund i tv soffan innan det blev sängen.


Kommentarer
Postat av: Call design

Låter som ni har haft en toppenhelg på öarna.



och åksystemet är inget som vi göteborgare är stolta över än. Svårt för oss och ännu svårare för besökare!

2010-03-29 @ 15:37:24
URL: http://calldsgn.blogspot.com
Postat av: Mari G

Oj oj oj, önskar jag hade vart där också :-( :-(, hade behövt det.



P.S en socka är klar nu, inga trådar fästa visserligen :-)



ha det bra

Mari

2010-03-30 @ 22:54:57
URL: http://marig-about.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0