Sommarsemestern 2010

Årets sommarsemester har varit fylld av aktiviteter och här tänkte jag försöka ge en någerlunda kronologisk sammanfattning om vad jag och min käre prins har gjort.

Semestern började fredagen den 16 augusti med att vi inte gjorde någonting dvs sticke och slappning framför tvn =). På lördagen tog vi oss in till Landskrona. Där var det karneval som vi gick på och vi lämnade även av Doris (min brors katt) som vi nu var färdigvaktade med. Lite tvättning av kläder och packning och andra sådana nödvändigheter blev det också.

Söndag morgon begav vi oss iväg på semestern. GPSen fick lite spel så en liten omväg på vägen blev det men vid lunchtid kom vi som planerat fram till Brahe hus där vi åt den medhavda lunchen samt gick och tittad på ruinen. Sedan körde vi via Rökstenen och Alvastraklosterruin samt Tåkerns naturreservat innan vi var framme i Vadstena. I Vadstena träffade vi familjens vän R som jobbar på Pilgrimscentrum där vi även fick bo. Vi fick en guidad tur i Vadstena och sedan blev det mat på en mysig restaurang. Vi var även på ett completorium. Måndag morgonen inleddes med mässa och sedan bön. Trevligt och intressant. Därefter gick vi på en guidad visning i klosterkyrkan och klostermuseet innan vi tog oss vidare mot Stockholm. På vägen dit körde vi längs med Göta Kanal och det var väldigt fint.

I Stockholm var vi från måndag eftermiddag till fredag eftermiddag och då fick vi gjort en hel del turistgrejor. Vi började med att åka Katarinahissen, en tur till det kungliga slottet (paradvåningen, Gustav III antikmuseum, slottskyrkan, skattkammaren och museum tre kronor), kungliga myntkabinettet, livrustkammaren, medeltidsmuseet, stadshuset, stadshustornet, konsert i Storkyrkan, Riddarholmskyrkan, KA Almgrenssidenväveri och Kaknästornet. Jag vet inte om jag har missat något ställe vilket inte är helt omöjligt men som synes så fick vi gjort en del =) Vi har även träffat släkt, vänner och bekanta så som faster A och vännerna J, D och B.

På fredagseftermiddagen tog vi oss vidare till Västerås där vi hälsade på kusinen M där även faster G befann sig. Lördagens förmiddag var vi ganska trötta på att turista så vi gick en tur i Västerås och var inom i Västerås domkyrka. På lördagseftermiddagen tog jag och prinsen oss till Sala. Där var vi nere på den Stora Gruvturen för att se på gruvan. Det var 2 – 3 grader varmt där nere (till att jämföra med 20 + ute). Jättekul tur och väldigt intressant. Kvällen tillbringades sedan med Nintendo Wii och Mario Cart (först gången för undertecknad).

När vi lämnade Västerås på söndagen körde vi via Tidö slott där vi var på serie och leksaksmuseum och även hos Karin på Ostbiten. På kvällen kom vi fram till vännen M och Kristinehamn. Där blev vi bjudna på mat innan vi somnade gott. På måndagen åkte vi via Karlstad och hämtade upp den andra vännen M och åkte norrut. Vi var i Kil på en bensinmack, en snabbis inom Mårbacka och sedan åkte vi upp till Torsby där vi åt pizza innan vi körde tillbaka till Kristinehamn. På vägen tillbaka körde vi via Tossebergsklätten där man skall ha utsikt över hela Värmland dock inte den dagen då vi var där då det var dimma och regn så vi inte såg någonting. Tisdagen tillbringades med bangolf i Karlstad.

Vid lunchtid på onsdagen lämnade vi Kristinehamn och begav oss till Göteborg och var framme där vid tre tiden och fick då vårt rum på hotellet sedan parkerade vi bilen. Med bilen parkerad åkte vi en tur med paddan runt Göteborg, trevligt. Sedan gick vi tillbaka till hotellet och åt en stoooor räkmacka på restaurangen Heaven23 på 23dje våningen på hotellet. Vi bodde för övrigt i det andra tornet på 16 våningen och när vi kom in på rummet så fanns det champagne och choklad till oss, det tackar man inte nej till =) Torsdagen, vilken för övrigt var min födelsedage (26 år gammal, huuu) inleddes med hotellfrukost och därefter gick vi och åkte turistbuss runt Göteborg. När den var klar tog vi oss ner till Ostindiefararen och gick en tur på båten innan vi gick till en skivaffär som har jazzskivor, för att väga upp mina garnbutiker :P Middag åt sedan på en restaurang som heter Räkan där jag åt färska havskräftor och hälleflundrafilé. På kvällen var vi på hotellet och drack champagne och åt choklad i sängen under tiden som vi såg på film. Mysigt värre =) På fredagen lämnade vi Göteborg efter att ha varit på Röhska museet och titta. Hemresan var inte den roligaste eftersom vädret inte var vad man önskade men hem kom vi och det är huvudsaken.

Icke att förglömma så har även en del garnbutiker förärats besök under resan och där det inköptes material för framtida bruk Sticka (1 nystan zauberball och 2 nystan fabel), Ett litet nystan (1 nystan zauberball och 1 nystan sjalgarn). Garnaffären i Västerås där det blev sköldpaddsknappar i olika färger samt 3 nystan strumpgarn, i Torsby blev det 5 stycken Dropskataloger. Hos Karin på Ostbiten blev det 2 nystan sjalgarn i härlig grön färg från deras egna getter samt i Göteborg var vi hos Deisy Design och där blev det 3 nystan silk-tweed. Nu så skall det stickas =)

Det har stickats under semestern men inte så mycket. Nu har jag en halv vecka kvar av semestern och då skall vi bara vara hemma och ta det lugnt. Stickat blir det också och förhoppningsvis lite läsning i en bok jag fick i julklapp men inte kommit så långt i. Min Reventoulisjal växer nu sakta men säkert 7 gram garn tar den nu per varv och det är snart klar =) Funderar bara på hur mycket det kommer att räcka till mer men det märker vi. Får väga sjalen igen när jag har kommit till ett visst ställe i mönstret.